شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات نيازي به بستن کامل اينترنت نبود

تیک نیوز

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰:۰۰


سرپرست معاونت فضاي مجازي دادستاني‌کل کشور، با بيان اينکه با راه‌اندازي شبکه اطلاعات ملي نيازي به بستن کامل اينترنت نبود، گفت: اگر فيلترشکن‌ها محدود مي‌شد، ‌نيازي به بستن اينترنت در دوران آشوب نداشتيم‌.

تيک نيوز- جواد جاويدنيا شامگاه يکشنبه در مسجد مصلاي قدس اصفهان اظهار داشت: مسئولان اين کشور بايد بدانند هزاران شهيد در طول تاريخ جمهوري اسلامي جان خود را فدا کرده‌اند تا امروز، بر صندلي‌هاي رياست خود تکيه زده باشند، بنابراين وظيفه بسيار سنگيني بر دوش ما نهاده شده است.

وي، با بيان اينکه ملت ايران براي آنکه فرهنگ و تمدن اسلامي خود را به دنيا نشان دهد، نبايد با دنيا قطع ارتباط کند، گفت: عده‌اي بر اين باور هستند که با ملي کردن شبکه اطلاعات، تمامي دسترسي‌ها به اينترنت جهاني قطع مي‌شود؛ اما هدف از راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات اين است که در عين حفظ استقلال و پويايي کشور، با دنيا نيز بتوانيم ارتباط و تعامل داشته باشيم. متأسفانه در حال حاضر در شبکه‌هاي اجتماعي، اين بيگانگان هستند که به ما دستور مي‌دهند که چه‌کار بکنيم و چه‌کار نکنيم، نمونه آن تحريم‌هايي است که براي تلفن‌هاي همراه اپل در ايران به وجود آمد و بسياري از امکانات براي استفاده کنندگان از اين برند در داخل ايران مختل شد.

سرپرست معاونت فضاي مجازي دادستاني‌کل کشور، افزود: امروزه جوانان 15 تا 23 ساله براي به دست آوردن اخبار تنها از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند که اين شبکه‌ها در دستان بيگانه است و ذهن اين جوانان را در افکار و ايده‌هاي خود غرق مي‌کنند. در اوايل انقلاب برخي از جوانان با تشکيل خانه‌هاي تيمي سعي در به هم ريختن نظم عمومي جامعه داشتند، اتفاقي که مشابه آن را در فضاي مجازي شاهد هستيم. اگر مردم اعترافات جوانان دستگيرشده پس از اغتشاشات اخير را شنيده باشند، متوجه نقش شبکه‌هاي اجتماعي در پيدايش اين حوادث مي‌شوند.

وي، ادامه داد: ملت ايران بارها هزينه اخراج معاندان از کشور را پرداخت کردند، نمونه بارز آن عمليات مرصاد بود که به‌دستور بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي صورت گرفت و نتيجه آن خروج بسياري از منافقان از کشور بود. امروزه در فضاي مجازي شاهد آن هستيم که همان منافقين با ظاهري جديد در شبکه‌هاي اجتماعي مشغول نفوذ به کشور هستند، ضمن اينکه علاوه بر منافقين، عربستان و سلطنت‌طلبان با مشارکت يکديگر مشغول نفوذ به افکار مردم هستند.

جاويدنيا، با اعلام اينکه 6000 حساب کاربري در توييتر که مستقيماً زير نظر عربستان و شخص بن‌سلمان اداره مي‌شد، شناسايي و حذف شد، گفت: اکنون فضاي مجازي فرصتي طلايي براي ضدانقلاب است تا با به‌کارگيري افکار مردم، امنيت کشور را به خطر بيندازند. اگر بگوييم همان کاپيتولاسيوني که در زمان طاغوت در کشور وجود داشت امروز نيز به‌لطف مديريت غيرانقلابي برخي مديران جريان دارد، گزافه نگفته‌ايم.

وي، با تصريح به اينکه هيچ‌کس نمي‌تواند مردم را به‌زور از شبکه‌هاي اجتماعي بيرون براند، اضافه کرد: مقام معظم رهبري بارها تأکيد کرده‌اند که فضاي مجازي قتلگاه جوانان کشور است و جنگ اصلي کشور در اين فضا رقم مي‌خورد، لذا با توجه به هشدارهاي رهبري بايد نحوه درست رفتار با شبکه‌هاي مجازي را بياموزيم. دشمن با استفاده از همين فضا تمامي جزئيات زندگي هر فرد و نقاط ضعف اخلاقي و فکري او را شناسايي مي‌کند. جامعه‌شناسان غربي مي‌گويند اگر هر فرد 10 مطلب را در شبکه‌هاي اجتماعي بازديد کند، صاحبان آن شبکه‌ها فرد را مانند نزديک‌ترين دوست مي‌شناسند و اگر 150 مطلب را بازديد کند، مانند پدر و مادر فرد او را مي‌شناسند و اگر 300 مطلب را بازديد کند، مانند همسر وي او را مي‌شناسند.

سرپرست معاونت فضاي مجازي دادستاني‌کل کشور، اظهار داشت: مردم بايد درک کنند که حضور گسترده و بي‌پرواي آنها در شبکه‌هاي اجتماعي مضرات بسيار زيادي دارد، يکي از آنها مشکلات اخلاقي مانند آمار بالاي طلاق و ابتذال اخلاقي جوانان است. برخي مشکلات اقتصادي نيز مربوط به فضاي مجازي است. اينستاگرام و گوگل هر کدام حدود 350 ميليارد تومان از سرمايه‌هاي کشورمان را خرج تبليغات مي‌کنند بدون آنکه مالياتي پرداخت کنند، ضمن اينکه جوانان تحصيل‌‌کرده در زمينه فناوري اطلاعات در کشور بي‌کار خواهند ماند.

وي، ادامه داد: منشأ اغتشاشات اخير که بر اقتصاد کشور ضربه سختي وارد کرد نيز همين فضاي مجازي است، علاوه بر آن جواناني بودند که جذب اغتشاش‌گران شدند و جان خود را از دست دادند. وضعيت اقصادي حال حاضر کشور نيز نامربوط به شبکه‌هاي مجازي نيست‌. نشريه فارين پاليسي صراحتاً اعلام کرده که فعاليت‌هاي چندين گروه سازمان‌يافته در فضاي مجازي سبب بالا رفتن قيمت دلار و سقوط ارزش ريال بوده است.

جاويدنيا، با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبني بر تدبير مردم در قيام نهم دي، اظهار داشت: تا کي مي‌خواهيم با استدلال‌هاي بي‌اعتبار و با گروگان گرفتن مردم در شبکه‌هاي مجازي خود را بازيچه دست دشمنان کنيم؟ اکنون در فضاي مجازي به يک 9 دي ديگر نيازمنديم و در اين راه بسياري از نهادها و مسئولان مربوطه کوتاهي کردند تا جايي که امروز مي‌بينيم جزئيات زندگي هر فرد در اختيار دشمنان قرار گرفته است.

سرپرست معاونت فضاي مجازي دادستاني‌کل کشور، تصريح کرد: همان افرادي که گريبان چاک مي‌کنند که چرا در تلفن هر جوان و پيري فيلترشکن ديده مي‌شود که با استفاده از آن به هر محتوايي دسترسي پيدا کند، مي‌توانند با اين پديده مقابله کنند اما مقابله نمي‌کنند. آنها بهانه مي‌آورند که عده‌اي هستند که به اين نرم‌افزارها نياز دارند. طرحي به مرجع مربوطه ارائه شده که اين افراد شناسايي و ساماندهي شوند اما هر روز به‌بهانه‌هاي مختلف بررسي اين طرح به تعويق مي‌افتد.

وي، اضافه کرد: عده‌اي مي‌گويند "نمي‌توانيم اين ساماندهي را انجام بدهيم."، بايد به اين نکته توجه کرد که اگر جوانان ما در زمان جنگ و با دستان خالي مقابل نفوذ دشمنان نمي‌ايستادند و تسليم مي‌شدند که انقلاب اسلامي به‌سرعت از بين مي‌رفت. در زمينه فناوري اطلاعات ما شناخت و تخصص لازم را داريم بنابراين مي‌توانيم اين سازماندهي را انجام بدهيم، اما متأسفانه برخي از مسئولان مربوطه با مردم شفاف نيستند و اعلام نمي‌کنند که "ما نمي‌خواهيم اين نرم‌افزارها را ببنديم".

جاويدنيا، با تصريح به اينکه با راه‌اندازي شبکه اطلاعات ملي نيازي به بستن کامل اينترنت نبود، گفت: اگر کنترل‌ها انجام مي‌شد، نرم‌افزارهاي ايراني به‌همراه خدمات الکترونيکي به مردم ارائه شده بود و فيلترشکن‌ها محدود مي‌شد، اصلاً نيازي به بستن اينترنت در دوران آشوب نداشتيم. تا زماني که اين کنترل‌ها صورت نگيرد، در چنين مواقع حساسي همواره به دوراهي بستن يا عدم‌بستن اينترنت برمي‌خوريم. اگر اينترنت بسته شود مردم مي‌گويند "حکومت مخالف فناوري اطلاعات است"، و اگر بسته نشود آشوب‌ها بيشتر مي‌شود. بارها دولت اعلام کرده که قصد فيلترينگ هوشمند يا راه‌اندازي اينترنت ملي را دارد اما در عمل هيچ‌کدام اتفاق نمي‌افتد، به‌عوض اعلام مي‌کنند که 5000 صفحه اينستاگرامي شناسايي شده که در آن اقدام به خريد و فروش سلاح و مشروبات الکلي مي‌شود اما دستگاه قضايي و پليس اقدامي عليه آن نکردند، بايد گفت که‌ آيا قوه قضائيه و پليس امکان شناسايي اين صفحات را داشتند و انجام ندادند؟

سرپرست معاونت فضاي مجازي دادستاني‌کل کشور، با تأکيد به اينکه امکانات لازم براي جهاني شدن شبکه‌هاي تلويزيوني در داخل کشور وجود دارد، گفت: شبکه‌هايي مانند پرس تي‌وي را مي‌توان با استفاده از نرم‌افزارها و مهندسان داخلي در ديگر کشورها نمايش داد تا مردم آن کشورها بتوانند اخبار را از اين شبکه به دست آورند. وقتي که امکانات و زيرساخت‌ها در کشور وجود دارد بايد نرم‌افزاري توليد شود که مردم ديگر کشورها از آن استفاده کنند و بتوانيم پيشرفت بزرگي در زمينه فناوري اطلاعات داشته باشيم.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو